Het is niet de alcohol

Ik ben helemaal gekapt met alcohol drinken.  Gewoon om te kijken hoe dat zou zijn. Het bevalt me eigenlijk enorm. Twee maanden geen druppel (alleen een keer een glas champagne gehad op een bruiloft).

Ik hield altijd wel van een paar Westmalle Tripels of whiskey tegen het einde van de week en in het weekend. Niks extreems, gewoon enkele biertjes als ik een serie keek, bij de borrel of als ik een keer uit ging. Ter ontspanning en voor ‘de gezelligheid’.

Het grote opvallende dingetje

Ik had eigenlijk verwacht dat als ik niet zou drinken ik ‘s ochtends automatisch enorm veel frisser zou zijn. Maar dat valt tegen. Je bent natuurlijk wel iets beter te pas maar de echte killer heb ik gemerkt is slaapgebrek. Als ik nu eens tot 3-en een boek lees of ergens te lang blijf hangen dan geeft dat om 7:30 hetzelfde gevoel alsof ik flink heb staan hijsen, een droge bek en helemaal nergens zin an. In de loop van de dag ben ik dan trager dan normaal en een beetje sneller afgeleid.

Natuurlijk heb ik al iets eerder opgevangen over het belang van slaap.  Door het stoppen met alcohol kwam het ongemaskeerd binnen. Het was zogezegd een echte aha erlebnis.

Ik ben eigenlijk altijd een late slaper geweest en de maatschappij wil me toch graag om 9:00 uur paraat hebben. Dat wringt. De maatschappij verander ik niet.

Verder heeft slaaptekort negatieve effecten op je hormoonhuishouding, je spiergroei, je body composition, etc.

Heel toevallig kwam ik (via mijn helden Robb Wolff en Tim Ferris) een filmpje tegen over je raadt het niet: slaapgebrek. In dit praatje en interview vertelt Dr. Kirk Parsley (een motherfucking ex Navy SEAL no less) over de sluipende nadelige effecten van slaapgebrek en de voordelen van een goed nachtrust. Ik wil deze filmpjes graag met jullie delen (om 00:42 de ironie). Enjoy!

 

 

 

 

7 CrossFit-tips voor beginners

Je doet net CrossFit of je bent het van plan. In dit artikel geef ik zeven tips om te knallen.

1. Schaal

“Moet ik schalen?” Regel is: als je deze vraag stelt dan heb je  de vraag al beantwoord met ja. Het is een select clubje mensen dat een box binnenloopt en meteen de WOD’s doen als voorgeschreven. Met een select clubje bedoel ik sporters van een bepaald niveau, turners, (ex-)militairen, genetische freaks. Dat soort mensen.

Het gaat niet alleen om kunnen . Het gaat vooral omdat een bepaalde intensiteit nodig is om een bepaald trainingseffect te bereiken. Meer gewicht/reps is niet altijd beter. Als je na 1 ronde al rode vlekken ziet en hyperventileert en je doet vervolgens 40 minuten over iets waar het inpandige beest maar 15 minuten voor nodig heeft dan doe je eigenlijk een geheel andere training. Zie het als het verschil tussen een straffe wandeling en joggen. Beter is het om (als het over hardlopen gaat) een kortere afstand te lopen en korte pauzes in te lassen.

2. Stel vragen

“Er zijn geen domme vragen.” Ze zeiden het vroeger al in de brugklas. Het kan soms een intimiderende omgeving zijn al die “ervaren” mensen met hun CrossFit lingo (Rx, snatches, AMRAP, EMOM, etc.), maar ook die “ervaren” mensen zijn daar om te leren.

Kijk eens naar de top dogs tijdens de techniekles. Valt het niet op dat ze constant feedback aan het vragen zijn van de trainer maar ook van de mensen naast hun. Ze pikken het alleen wat sneller op. Maar komt dat juist niet omdat ze altijd bezig zijn om dingen te verbeteren en niet bang zijn om advies te vragen?

3. Luister naar de trainer

Ik geef toe. Het kan soms irritant zijn. Ben je net lekker bezig wat snatches er uit te knallen en je loopt voor op die collega van debiteuren. Onderbreekt de coach je om wat ‘tips’ geven. Vervelend dat hij doet waarvoor je hem betaalt niet? Stel je open en probeer het mee te nemen dan kan je weer verder knallen.

Ook tijdens de groepsles kan het makkelijk zijn om in de mode te vallen van “dit gaat niet over mij”. Het doet me denken aan de judolessen vroeger waar de sensei altijd eindigde met wat vermanende woorden voor de hele groep (totaal ineffectief bij kinderen natuurlijk). Had ik maar wat beter opgelet dan had ik vast die zwarte band gehad nu.

4. Kom opdagen

Stel alles in het werk om jezelf het zo makkelijk mogelijk te maken om op te dagen.

Pak ‘s avonds die tas in. Stop er alles in. Ook alvast die shake , water en die kousen voor als er boxjumps zijn.

Ook als je niet zo lekker voelt of een beetje down bent. Mekker niet en ga gewoon. Het helpt als een fanatiekeling kan bellen die je vervolgens vertelt wat voor een pussy je bent als je niet gaat. Ik bel mijn vrouw altijd.

5. Doe de WOD

Ik heb als regel als ik van plan ben te gaan en ik zie de WOD dan ga ik hem doen. No matter what (behalve  natuurlijk zie punt 1 schalen als het zwaar is of als ik een bepaalde techniek niet beheers). Blijf niet thuis. Kom ook als die 10K roeien op het bord staat.

Ik denk dat je veel fout kunt doen maar ik denk dat deze tip samen met “kom opdagen” het verschil maakt tussen winnaars en verliezers.

6. Focus je op je zwaktes

Ik kan nu net pas 10 double unders ofzo. Daarvoor heb ik ze (no kidding) zowat 2,5 jaar tijdens de warmup moeten oefenen. Behoorlijk frustrerend idd, maar ook dealen met frustratie is wat winnaars doen. Embrace the suck.

7. Loop niet te hard van stapel

Het kan soms voorkomen dat je jezelf tegenkomt. Dat je vergeet te schalen. Dat je toch even wat rustiger aan moet te doen. Dat je vorige week nog 140KG kon deadliften en vandaag met moeite 110KG. Het is een lange rit. Heb geduld en denk aan waar je 1 jaar geleden was. Het is simpel: kom opdagen en do the work.

 

 

FISRT POST

Dit is de eerste post op het nieuwe blog van KAPOTGAAN. Ging of ga je vandaag als een malle laat het ff weten op het forum. Het was me er weer eentje verdikkeme.

Dat doet me ergens aan denken. Wat is er zo functioneel aan een L-Sit Pull Up? Behalve dan dat het verschrikkelijk is in een WOD. Of trainen we alvast voor als we beide benen breken op wintersport?